Служба Преображению Господню

 Статьи о празднике Преображения

Освящение плодов на Преображение

Страшное Преображение. Мысли о Празднике

Преображение Господне: Путь к радости только через крест

На Великой вечерне

Стихология не бывает, токмо аще есть Неделя, тогда поем кафизму всю; аще в понедельник, первый антифон. На Господи, воззвах: стихиры на 8, самогласны, глас 4, по дважды. Космы монаха:

Прежде Креста Твоего, Господи, / гора Небеси подобящися, / и облак, яко сень, протязашеся, / Тебе преобразующуся, / от Отца же свидетельствуему: / тамо бе Петр со Иаковом и Иоанном, / яко хотяху быти с Тобою и во время предания Твоего, / да, видевше чудеса Твоя, / не устрашатся страданий Твоих, / имже поклонитися нам в мире сподоби, / великия ради Твоея милости. Прежде Креста Твоего, Господи, / гора уподоблялась небу / и облако как шатер распростиралось. / Когда Ты преображался / и принимал свидетельство от Отца, / был там Петр с Иаковом и Иоанном, / ибо им предстояло быть с Тобою / и в час предания Твоего на смерть, / чтобы, увидев дивные дела Твои, / не убоялись страданий Твоих, / которым удостой нас поклониться в мире / по великой Твоей милости.
Прежде Креста Твоего, Господи, / поим ученики на гору высоку, / преобразился еси пред ними, / лучею силы озаряя их, / отсюду убо человеколюбием, / отонуду властию, / показати хотя воскресения светлость, / егоже и нас, Боже, в мире сподоби, / яко Милостив и Человеколюбец. Прежде Креста Твоего, Господи, / взяв учеников на гору высокую, / Ты преобразился перед ними, / лучами силы озаряя их, / желая показать, как человеколюбием, так и могуществом, / светлость воскресения; / и нас, Боже, в мире того удостой, / как Милостивый и Человеколюбец.
Гора, яже, иногда мрачна и дымна, / ныне же честна и свята есть, / на нейже нозе Твои стоясте, Господи, / превечное бо сокровенное таинство / напоследок явлено сотвори, / страшное Твое преображение, / Петру, и Иоанну, и Иакову. / Иже, такова сияния лица Твоего не терпяще / и светлости риз Твоих, / ниц на лице земли покрывахуся, / иже и ужасом одержими, дивляхуся, / видяще Моисея и Илию, глаголюща с Тобою, / хотящая приключитися Тебе; / и глас от Отца свидетельствоваше, глаголя: / Сей есть Сын Мой возлюбленный, / о Немже благоизволих, / Того послушайте, / Иже и дарует мирови велию милость. Гора, некогда мраком сокрытая и дымом, / ныне почитаема и свята, / на которой ноги Твои стояли, Господи; / ибо прежде веков сокровенное таинство / сделало напоследок явным / страшное Твое преображение / Петру, Иоанну, и Иакову. / Они, сияния лица Твоего не вынося / и блеска одежд Твоих, / лицами к земле склонялись, / и, охваченные изумлением, удивлялись, / видя Моисея и Илию, с Тобою собеседующих / о том, что должно было случиться с Тобой. / И голос от Отца свидетельствовал, говоря: / “Это Сын Мой возлюбленный, / в Котором Мое благоволение, Его слушайте, / Он и дарует миру великую милость!”
На горе высоце преображся, Спас, / верховныя имея ученики, / преславно облистал есть, / показуя, яко высотою добродетелей облиставше / и Божественней славе сподобятся. / Глаголющии со Христом Моисей и Илия показоваху, / яко живыми и мертвыми обладает / и иже древле законом и пророки глаголавый есть Бог, / Емуже и глас Отеч из облака светла послушествоваше, глаголющий: / Того послушайте, / Иже Крестом ада пленивша / и мертвым дарующа живот вечный. На горе высокой преобразившись / в присутствии верховных учеников, / Ты славно просиял, Спаситель, / показывая, что высотою добродетелей блистающие / и Божественной славы удостоятся. / Беседовавшие же со Христом Моисей и Илия / открывали, что Он – над живыми и мертвыми владычествует, / и Богом, в древности через закон и пророков вещавшим является, / о Ком из светлого облака и свидетельствовал / голос Отца, говорящий: / “Послушайте Того, Кто Крестом пленит ад / и мертвым дарует жизнь вечную!”
Слава, и ныне: глас 6. Анатолия:
Прообразуя воскресение Твое, Христе Боже, / тогда поят три Твоя ученики, / Петра, и Иакова, и Иоанна, / на Фавор возшел еси. / Тебе же, Спасе, преобразующуся, / Фаворская гора Светом покрывашеся, / ученицы Твои, Слове, / повергоша себе долу на земли, / не терпяще зрети невидимаго зрака, / Ангели служаху страхом и трепетом, / небеса убояшася, / земля вострепета, / видяще на земли славы Господа. Прообразуя воскресение Свое, Христе Боже, / берешь тогда с Собою трех Твоих учеников / Петра, и Иакова, и Иоанна, / на Фавор взойдя. / И при Твоем, Спаситель, преображении / гора Фаворская светом озарялась. / Ученики Твои, Слово, / поверглись ниц, простершись на земле, / не вынося созерцания недоступного взорам образа. / Ангелы служили Тебе со страхом и трепетом, / небеса содрогнулись, земля затрепетала, / видя на земле Славы Господа.
Вход. Прокимен дне. И чтения.
Исхода чтение (глава 24):
Рече Господь к Моисею: взыди ко Мне на гору и стани тамо, и дам ти скрижали каменныя, закон и заповеди, яже написах взаконити им. И востав Моисей и Иисус, предстояй ему, взыдоша на гору Божию. И старцем рече: безмолвствуйте тамо, дондеже возвратимся к вам, и се Аарон и Ор с вами, аще кому прилучится суд, да идут к ним. И взыде Моисей на гору, и покры облак гору. И сниде слава Божия на гору Синайскую, и покры ю облак шесть дней, и призва Господь Моисея в день седмый из среды облака. Видение же славы Господни, яко огнь, паля на версе горы, прямо сынов Израилевых. И вниде Моисей посреде облака, и взыде на гору, и бе тамо на горе, четыредесять дней и четыредесять нощей. Сказал Господь Моисею: “Взойди ко Мне на гору и стань там; и дам тебе скрижали каменные, и закон, и заповеди, которые Я написал в законоположение им”. И, встав, Моисей и Иисус, помощник его, взошли на гору Божию; и старейшинам сказали: “Пребудьте здесь в покое, пока мы не возвратимся к вам; и вот, Аарон и Ор с вами; если у кого случится тяжба, пусть приходят к ним”. И взошел Моисей на гору, и покрыло облако гору, и сошла слава Божия на гору Синай. И покрывало её облако шесть дней, и призвал Господь Моисея в день седьмой из среды облака. Вид же славы Господней был, как огонь, пылающий на вершине горы пред лицом сынов Израилевых. И вошел Моисей в средину облака, и взошел на гору; и был там на горе сорок дней и сорок ночей.
Исхода чтение (главы 33 – 34):
Во днех онех, глагола Господь к Моисею лицем к лицу, яко аще бы кто возглаголал к своему другу, и отсылашеся в полк; слуга же Иисус, сын Навин, юноша не исхождаше из скинии. И рече Моисей ко Господу: се Ты мне глаголеши, изведи люди сия, Ты же не явил ми еси, егоже послеши со мною. Ты же мне рекл еси: вем тя паче всех, и благодать имаши у Мене. Аще убо обретох благодать пред Тобою, яви ми Самаго Тебе разумно, да вижу Тя: яко да обрет буду благодать пред Тобою, и да разумеют, яко людие Твои язык сей. И глагола ему Господь: Аз Сам предыду пред тобою и упокою тя. И рече к Нему Моисей: аще Сам Ты не шествуеши с нами, да не изведеши мя отсюду. И како ведомо будет воистинну, яко обретох благодать у Тебе, аз же и людие Твои, точию идущу Ти с нами? И прославлен буду аз же и людие Твои паче всех язык, елицы суть на земли. Рече же Господь к Моисею: сие слово твое, еже рекл еси, сотворю, обрел бо еси благодать предо Мною, и вем тя паче всех. И глагола Моисей: покажи ми славу Твою. И рече: Аз предыду пред тобою славою Моею и воззову о имени Моем, Господь пред тобою. И помилую, егоже аще милую, и ущедрю, егоже аще щедрю. И рече: не возможеши видети лице Мое: не бо узрит человек лице Мое, и жив будет. И рече Господь: се место у Мене, и станеши на камени, дондеже убо прейдет слава Моя, и положу тя в разселине камене, и покрыю рукою Моею над тобою, дондеже мимоиду. И отыму руку Мою, и тогда узриши задняя Моя, лице же Мое не явит ти ся. И утреневав, Моисей заутра взыде на гору Синайскую, якоже глагола ему Господь. И сниде Господь во облаце, и предста Ему тамо Моисей, и призва именем Господним. И мимоиде Господь пред лицем его, и призва: Господь Бог Щедр и Милостив, Долготерпелив, и Многомилостив, и Истинен. И потщався Моисей, приник на землю, поклонися Господеви. (В те дни) говорил Господь с Моисеем лицом к лицу, как если бы кто говорил со своим другом; и он удалялся в стан; служитель же его, Иисус, сын Навин, юноша, не отходил от скинии. И сказал Моисей Господу: “Вот, Ты мне говоришь: Выведи этот народ; а не открыл Ты мне, кого пошлешь со мною; но Ты мне сказал: Я знаю тебя ближе всех, и ты имеешь благоволение у Меня. Итак, если я обрел благоволение пред Тобою, покажи мне Себя Самого, дабы я воочию увидел Тебя, чтобы мог я обрести благоволение в очах Твоих; и чтобы я познал, что Твои люди – этот [великий] народ”. И говорит ему Господь: “Я Сам пойду пред тобою и упокою тебя”. И сказал Ему: “Если Ты Сам не пойдешь с нами, то и не выводи меня отсюда. И как будет известно поистине, что обрели благоволение у Тебя и я, и народ Твой, если не по тому, что Ты пойдешь с нами? И будем тогда прославлены и я, и народ Твой более всех племен, сколько их есть на земле”. Сказал же Господь Моисею: “И это слово, которое сказал ты, исполню тебе, ибо обрел ты благоволение в очах Моих, и Я знаю тебя ближе всех”. И говорит Моисей: “Покажи мне славу Свою”. И сказал: “Я пройду пред тобою во славе Моей и назову имя “Господь” пред тобою; и кого буду миловать – помилую, и кого буду жалеть – пожалею!” И сказал: “Не сможешь ты увидеть лица Моего: ведь не может человек увидеть лицо Мое и жить”. И сказал Господь: “Вот место у Меня, и стань здесь на скале; когда же будет проходить слава Моя, Я и помещу тебя в отверстии скалы, и покрою рукою Моей над тобою, доколе не пройду; и сниму руку Мою, и тогда ты увидишь то, что сзади у Меня, а лицо Моё не будет видимо тебе”. И, встав на рассвете, Моисей рано утром взошел на гору Синай, как назначил ему Господь. И сошел Господь в облаке, и предстал Ему там (Моисей), и призвал имя Господне. И прошел Господь пред лицом его и воззвал: “Господь, Бог сострадательный и милостивый, долготерпеливый и многомилостивый и истинный!” И поспешил Моисей приникнуть к земле и поклонился Господу.
Царств третиих чтение (глава 19):
Во днех онех, прииде Илия в Вирсавию, яже есть земля Иудова, и остави отрочища своего тамо. И сам пойде в пустыню путь дне, и прииде, и седе под смерчием, и успе, и сон виде тамо, под садом. И се некий прикоснуся ему, и рече ему: востани, яждь и пий. И воззре Илия, и се при возглавии его опреснок ячменный и корчаг воды; и воста, и яде, и пит, и, обращься, успе. И обращся Ангел Господень вторицею, и коснуся его, и рече ему: востани, яждь и пий, яко мног от тебе путь. И воста, и яде, и пит, и иде в крепости яди тоя четыредесять дней и четыредесять нощей до горы Хоривския. И вниде тамо в пещеру, и вселися в ней. И се глагол Господень к нему, и рече ему Господь: изыди и стани на горе пред Господем. И се Господь мимоидет, и дух велий и крепок разоряя горы, и сокрушая камение пред Господем: и не в дусе Господь. И по дусе трус, и не в трусе Господь. И по трусе огнь, и не во огни Господь. И по огни глас хлада тонка, и тамо Господь. И бысть, яко услыша Илия, покры лице свое милотию своею, и изыде, и ста близ пещеры. И рече Господь к нему: иди и возвратися в путь твой, и пойдеши в путь пустыни Дамасковы, и помажеши Елиссея, сына Асафатова, вместо тебе пророка. В те дни приходит Илия в Вирсавию, которая в земле Иуды, и оставил он отрока своего там. И сам прошел в пустыне путь дневной, и пришел, и сел под можжевельником. И лег, и уснул там, под тем растением. И вот, некто коснулся его и сказал ему: “Встань, ешь и пей!” И взглянул Илия, и вот, у головы его лепешка из полбы и кувшин воды. И встал он, и поел и напился; и, повернувшись, заснул. И возвратился Ангел Господень во второй раз, и коснулся его, и сказал: “Встань, и ешь, и пей, ибо долгий пред тобою путь”. И встал он, и поел, и напился; и прошел, укрепившись тою пищей, сорок дней и сорок ночей до горы Хорива. И вошел он там в пещеру, и остановился в ней. И вот, было слово Господа к нему, и сказал ему Господь: “Выйди и стань на горе пред лицом Господним; и вот, Господь пройдет; и ветер великий и сильный, раскалывающий горы и сокрушающий скалы пред Господом, но не в ветре Господь; и после ветра землетрясение, но не в землетрясении Господь; (и после землетрясения огонь, но не в огне Господь;) и после огня звук легкого дуновения, и там Господь”. И было, когда услышал это Илия, закрыл он лицо своё милотью своею, и вышел, и стал у пещеры. И сказал Господь ему: “Иди и возвращайся на путь свой; и придешь на путь пустыни Дамасской, и помажешь Елисея, сына Сафатова, в пророка вместо себя”. 3 Цар 19:3–9, 11–13, 15–16
На литии стихиры самогласны, глас 2:
Иже Светом Твоим всю вселенную освятив, / на горе высоце преобразился еси, Блаже, / показав учеником Твоим силу Твою, / яко мир избавляеши от преступления. / Темже вопием Ти: / Милосерде Господи, спаси души наша. Светом Своим всю вселенную освятивший, / на горе высокой преобразился Ты, Благой, / показав ученикам Своим могущество Свое, / ибо Ты мир избавляешь от преступления. / Потому мы взываем к Тебе: / “Милосердный Господи, спаси души наши!”
Иже на горе Фаворстей преображся во славе, Христе Боже, / и показав учеником Твоим славу Твоего Божества, / озари и нас светом Твоего разумения / и настави на стезю заповедей Твоих, / яко един Благ и Человеколюбец. На горе Фавор преобразившийся во славе, Христе Боже, / и показавший ученикам Твоим славу Твоего Божества, / озари и нас светом Твоего познания / и направь на путь заповедей Твоих, / как единый Благой и Человеколюбец!
Иже прежде солнца Свет Христос / телесне на земли жительствуя / и прежде Креста вся, яже страшнаго смотрения, совершив боголепно, / днесь на Фаворстей горе, / тайно Троицы образ показуя, / изящныя три ученики, / Петра, и Иакова, и Иоанна, на ню возвел еси наедине / и, мало скрыв плоти восприятие, / преобразился еси пред ними, / являя началообразныя доброты благолепие / и то не всесовершенно: / ово извествуя тыя, вкупе и щадя, / да не како со зраком и еже жити погубят, / но яко можаху вмещати, телесныма очима стерпяще. / И пророков верховныя, Моисея и Илию, привел еси, / непрекословне свидетельствующия Его Божество / и яко Той есть истинное Отеческаго Существа сияние, / господствуяй живыми и мертвыми. / Тем и облак, якоже сень, объят их, / и глас свыше Отеч / из облака шумно предсвидетельствующ и глаголющ: / Сей есть, Егоже нетленно из чрева прежде денницы родих, / Сын возлюбленный Мой, / Егоже послах спасти / во Отца и Сына и Духа Святаго крещаемыя / и исповедающия верно, / яко нераздельна есть едина держава Божества, / Того послушайте. / Сам убо, Человеколюбче Христе Боже, / и нас озари Светом неприступныя Твоея славы / и достойны покажи наследники / безконечнаго Царствия Твоего, яко Преблаг. Свет, бывший прежде солнца, Христос, / живя во плоти на земле / и прежде Креста все, относящееся к Своему повергающему в трепет замыслу, / совершив, как подобает Богу, / в сей день на горе Фавор / таинственно показывает образ Троицы, / трех совершеннейших из учеников, / Петра, и Иакова, и Иоанна, / с Собою на нее возводя наедине. / И, отчасти сокрыв принятую плоть, / преобразился перед ними, / являя совершенство первоначальной красоты, / хотя и не со всею полнотою, / одновременно удостоверяя их, но также и щадя, / да не лишатся и зрения, и жизни, / и лишь насколько могли они вмещать / и телесные их очи выносили. / И величайших из пророков, Моисея и Илию, привел, / согласно свидетельствующих о Его Божестве, / и что Он – истинное Сияние сущности Отца, / владычествующий над живыми и над мертвыми. / Потому и облако, как шатер, покрыло их, / и глас Отца раздался свыше / из облака громогласно свидетельствующий и говорящий: / “Это Тот, Кого Я родил не по земным законам / из чрева прежде утренней звезды, / Сын возлюбленный Мой, / Кого Я послал спасти / во имя Отца, и Сына, и Духа Святого принимающих крещение / и исповедующих с верою, / что нераздельна единая власть Божества, / Его послушайте!” / Ты же Сам, Человеколюбец Христе Боже, / и нас озари Светом неприступной Твоей славы / и достойными наследниками покажи / бесконечного Царства Твоего, как Преблагой!
Слава, глас 5.
Приидите, взыдем на гору Господню / и в дом Бога нашего / и узрим славу преображения Его, / славу яко Единороднаго от Отца, / светом приимем Свет / и, возвышени бывше духом, / Троицу единосущную воспоим во веки. Придите, взойдем на гору Господню / и в дом Бога нашего / и увидим славу преображения Его, / славу как Единородного от Отца; / светом примем Свет / и, возвышенные духом, / Троицу Единосущную будем воспевать вовеки.
И ныне, глас тойже:
Закона и пророков / Тя, Христе, Творца и Исполнителя свидетельствоваша, / зряще во облаце, / Моисей Боговидец и Илия огнеколесничник / и неопальный небошественник / в преображении Твоем. / С нимиже и нас Твоего просвещения сподоби, Владыко, / пети Тя во веки. О Тебе, Христе, / как Закона и пророков Творце и Исполнителе, / засвидетельствовали, видя Тебя во облаке при Твоем преображении, / Моисей Боговидец и Илия, / на огненной колеснице неопалимым на небеса восшедший. / С ними и нас Твоего просвещения удостой, Владыка, / чтобы нам воспевать Тебя вовеки.
На стиховне стихиры самогласны, глас 1:
Иже древле с Моисеом глаголавый на горе Синайстей образы, / Аз есмь, глаголя, Сый, / днесь на горе Фаворстей преображся пред ученики, / показа началообразную доброту зрака, / в Себе восприим человеческое существо, / и таковыя благодати свидетели поставль – Моисея и Илию, / общники творяше веселия, / провозвещающия славное Креста ради / и спасительное воскресение. Тот, Кто в древности беседовал / с Моисеем на горе Синае посредством образов, / говоря: “Я – вечно Существующий”, / в сей день на горе Фавор преобразившись пред учениками, / показал первоначальную красоту Божия образа / в воспринятой на Себя человеческой природе / и, поставив свидетелями такой благодати Моисея и Илию, / сделал их участниками радости, / предрекающими завершение Твоего служения через Крест / и спасительное Воскресение.
Стих: Твоя суть небеса, / и Твоя есть земля.
Твоего Единороднаго Сына провидев Духом / плотское к человеком пришествие, / Богоотец Давид издалеча к веселию созывает тварь / и пророчески взывает: / Фавор и Ермон о Имени Твоем возрадуются. / На сию бо возшед гору, Спасе, со ученики Твоими, / очерневшее Адамово естество, / преображся, облистати паки сотворил еси, / претворив е в Твоего Божества славу же и светлость. / Темже вопием Ти: / Содетелю всяческих, Господи, слава Тебе. Твое, Единородного Сына, пришествие / во плоти к людям предвидя Духом, / Богоотец Давид издалека к веселью созывает все творение / и пророчески восклицает: / “Фавор и Ермон о имени Твоем возрадуются”. / Ибо, взойдя на эту гору с учениками Твоими, / Ты, Спаситель, потемневшее Адамово естество, / преобразившись, вновь блистающим соделал, / претворив его в славу и сияние Твоего Божества. / Потому мы взываем к Тебе: / “Создатель всего, Господи, слава Тебе!”
Стих: Фавор и Ермон / о Имени Твоем возрадуетася.
Неодержимое Твоего светолития, / и неприступное Божества, / зряще апостолов лучшии, / на горе Преображения, Безначальне Христе, / Божественным изменишася ужасом / и, облаком осиявшеся светлым, / глас слышаху Отеч, извествующ таинство Твоего вочеловечения, / яко един еси и по воплощении, / Сын Единородный / и Спас мира. Нестерпимое излияние Твоего света / и неприступное Божество, Безначальный Христе, / созерцая на горе преображения, / избранные из Апостолов изменились Божественным восторгом / и, облаком светлым озаренные, / слышали отеческий глас, / подтверждающий таинство Твоего вочеловечения, / что Ты – Един и по воплощении, / Сын Единородный и Спаситель мира.
Слава, и ныне, глас 6.
Петру, и Иакову, и Иоанну, / лучшим учеником Твоим, Господи, / днесь показал еси на горе Фаворстей / славу Божественнаго Твоего зрака: / видяху бо ризы Твоя, облиставшия, яко свет, / и лице Твое паче солнца, / не терпяще зрети нестерпимое Твоего сияния, / на землю низпадаху, / никакоже зрети могуще. / Глас же слышаху, свидетельствующ свыше: / Сей есть Сын Мой возлюбленный, / пришедый в мир спасти человека. Петру, и Иоанну, и Иакову, / избранным ученикам Твоим, Господи, / в сей день показал Ты на горе Фаворе / славу Божественного Твоего облика: / ибо видели они одежды Твои, засиявшие, как свет, / и лицо Твое – ярче солнца; / и не вынося созерцания нестерпимого Твоего блеска, / на землю падали, совсем не в силах смотреть. / Голос же слышали, свидетельствующий свыше: / “Это – Сын Мой возлюбленный, / пришедший в мир спасти человека!”
На благословении хлебов, тропарь, глас 7, трижды:
Преобразился еси на горе, Христе Боже, / показавый учеником Твоим славу Твою, / якоже можаху, / да возсияет и нам, грешным, / Свет Твой присносущный / молитвами Богородицы, / Светодавче, слава Тебе. Преобразился Ты на горе, Христе Боже, / показав ученикам Твоим славу Твою, / насколько это было для них возможно. / Да воссияет и нам, грешным, / свет Твой вечный, / по молитвам Богородицы; / Податель света, слава Тебе!

Также благословение хлебов. И чтение Деяний святых апостолов.

На Утрени,

на Бог Господь, тропарь праздника, трижды

По 1-м стихословии седален, глас 4:
Подобен: Удивися Иосиф:

Человеческое изменение, еже со славою Твоею, Спасе, второе и страшное Твоего пришествия показуяй, на горе Фаворстей преобразился еси, Илиа и Моисей глаголаху с Тобою, и триех от ученик спризвав: иже видевше, Владыко, славу Твою, блистанию Твоему удивишася. Иже тогда сим свет Твой возсиявый, просвети души наша.

Слава, и ныне, тойже:

По 2-м стихословии, седален, глас и подобен тойже.

На горе Фаворстей преобразился еси, Иисусе, и облак светел протязающся яко сень, апостолы славою покры: темже и на землю ниц падаху, не терпяще зрети светлости неприступныя славы лица Твоего, безначальне Спасе Христе Боже. Иже тогда сим свет Твой возсиявый, просвети души наша.

Слава, и ныне, тойже.

По полиелеи седален, глас тойже.
Подобен: Вознесыйся:

Возшед со ученики на гору, и во славе Отчи облистав, с Моисеом Илиа Тебе предстоят, закон и пророцы бо яко Богу служат. Емуже и Сыновство естественное Родитель исповедая, нарицаше Сына: Егоже воспеваем с Тобою и Духом.

Слава, и ныне, глас 8.
Подобен: Повеленное:

Сокровенную молнию под плотию существа Твоего, Христе, и Божественнаго благолепия, на святей показал горе Благодетелю, просияв сущим с Тобою учеником. И разумевше нестерпиму сущу славу Твою, свят еси, возопиша: яко неприступен сый, виден был еси плотию мирови, едине Человеколюбче.

Степенна, 1-й антифон 4-го гласа.

Прокимен, глас 4: Фавор и Ермон, о имени Твоем возрадуетася. Стих: Твоя суть небеса, и Твоя есть земля.

Евангелие Луки, зачало 45. [Лк. 9, 28—36.]

Во время оно, поем Иисус Петра, и Иоанна, и Иакова, взыде на гору помолитися. Во время оно, Иисус, взяв Петра, Иоанна и Иакова, взошел Он на гору помолиться.
И бысть, егда моляшеся, видение лица Его ино, и одеяние Его бело блистаяся. И когда молился, вид лица Его изменился, и одежда Его сделалась белою, блистающею.
И се мужа два с Ним глаголюща, яже беста Моисей и Илиа, И вот, два мужа беседовали с Ним, которые были Моисей и Илия;
явльшася во славе: глаголаста же исход Его, иже хотяше скончати во Иерусалиме. явившись во славе, они говорили об исходе Его, который Ему надлежало совершить в Иерусалиме.
Петр же, и сущии с ним, бяху отягчени сном: убуждшеся же видеша славу Его, и оба мужа стояща с Ним. Петр же и бывшие с ним отягчены были сном; но пробудившись, увидели славу Его, и двух мужей, стоявших с Ним.
И бысть, егда разлучистася от Него, рече Петр ко Иисусу: Наставниче, добро есть нам зде быти: и сотворим сени три, едину Тебе, и едину Моисеови, и едину Илии: не ведый, еже глаголаше. И когда они отходили от Него, сказал Петр Иисусу: Наставник! хорошо нам здесь быть; сделаем три кущи, одну Тебе, одну Моисею и одну Илии, — не зная, что говорил.
Се же ему глаголющу, бысть облак, и осени их: убояшася же, вшедшим им во облак. Когда же он говорил это, явилось облако и осенило их; и устрашились, когда вошли в облако.
И глас бысть из облака, глаголя: Сей есть Сын Мой Возлюбленный, Того послушайте. И был из облака глас, глаголющий: Сей есть Сын Мой Возлюбленный, Его слушайте.
И егда бысть глас, обретеся Иисус един: и тии умолчаша, и никомуже возвестиша в тыя дни ничесоже от тех, яже видеша. Когда был глас сей, остался Иисус один. И они умолчали и никому не говорили в те дни о том, что видели.

По 50-м псалме: Слава:

Всяческая днесь радости исполнишася, Христос преобразися пред ученики.

И ныне, тойже.

Стихира самогласна, глас 5:

Божества Твоего, Спасе, малу зарю обнажив, совозшедшим с Тобою на гору, премирныя Твоея славы сотворил еси рачители. Темже ужасно зовяху: добро есть нам зде быти. С нимиже и мы Тебе преображшагося Спаса Христа поем во веки.

Канона два, кир Космы, глас 4: и кир Иоанна, глас 8. Ирмосы обою канонов по дважды: тропари вси поем на 12.

Канон, глас 4.
Песнь 1.

Ирмос: Лицы израильстии, невлажными стопами понт Чермный, и влажную глубину прогнавше, всадники тристаты враги видяще в ней погружены, с веселием пояху: поим Богу нашему, яко прославися.

Глаголы животныя другом Христос, и о Божественнем наказуя Царствии, рече: во Мне Отца познайте, светом яко облистая неприступным, в радости поюще: поим Богу нашему, яко прославися.

Силою язык облечетеся друзи ученицы, чудни же будете в богатстве их, яко славы наполнитеся: яко явлюся светлее солнца, облистая в радости поющих: поим Богу нашему, яко прославися.

Днесь Христос на горе Фаворстей, просияв ясно Божественною зарею, якоже обещася, учеником обнажи зрак: светоносныя же наполнившеся Божественныя зари, в радости пояху: поим Богу нашему, яко прославися.

Другий канон, глас 8.
Песнь 1.

Ирмос: Воду прошед яко сушу, и египетскаго зла избежав, израильтянин вопияше: Избавителю и Богу нашему поим.

Моисей, на мори пророчески видев облаком и столпом древле огненным славу Господню, вопияше: Избавителю и Богу нашему поим.

Яко каменем телом покрывся, обожением, Невидимаго зря Моисей Боговидец, взываше: Избавителю и Богу нашему поим.

Ты на горе законней, и на Фаворстей виден был еси Моисеем, во мраце древле, во свете же ныне неприступном Божества.

Катавасиа: Крест начертав Моисей, впрямо жезлом Чермное пресече, Израилю пешеходящу, тоже обратно фараоновым колесницам ударив совокупи, вопреки написав непобедимое оружие. Тем Христу поим Богу нашему, яко прославися.

Песнь 3.

Ирмос: Лук сильных изнеможе, и немощствующии препоясашася силою: сего ради утвердися в Господе сердце мое.

Во всего Адама облекся Христе, очерневшее изменив, просветил еси древле естество, и изменением зрака Твоего богосоделал еси.

Столпом огнезрачным, и облаком древле, иже в пустыни, Израиля Ведый, днесь на горе Фаворстей неизреченно во свете Христос просия.

Ин.

Ирмос: Небеснаго круга Верхотворче Господи, и Церкве Зиждителю, Ты мене утверди в любви Твоей, желаний краю, верных утверждение, едине Человеколюбче.

Осеняющая слава, в сени первее, и Моисееви беседующи Твоему угоднику, образ бысть облиставшаго неизреченно, на Фаворе, Владыко, Твоего Преображения.

Совзыдоша Ти, Слове Единородный, вышнии апостольстии верси, на гору Фаворскую: и сопредсташа Ти Моисей же и Илиа, яко Божия слуги, едине Человеколюбче.

Бог Слово Сый, весь землен бысть, всему Божеству смесив человечество, во Ипостаси Своей: юже во двою существу, Моисей и Илиа же видеша на горе Фаворе.

Катавасиа: Жезл во образ тайны приемлется, прозябением бо предразсуждает священника: неплодящей же прежде Церкви, ныне процвете древо Креста, в державу и утверждение.

Седален, глас 4:
Подобен: Удивися Иосиф:

На горе Фаворстей преобразился еси, Иисусе, посреде Илии и Моисеа премудрых, со Иаковом и Петром и Иоанном. Петр же сопребывая, сия Тебе глаголаше: добро зде есть сотворити три сени, едину Моисею, и едину Илии, и едину Тебе, Владыце Христу. Иже тогда свет Твой сим возсиявый, просвети души наша.

Слава, и ныне, тойже:

Песнь 4.

Ирмос: Услышах славное смотрение Твое, Христе Боже, яко родился еси от Девы, да от лести избавиши зовущия: слава силе Твоей, Господи.

Закон в Синаи писанием воображая, Христе Боже, во облаце, и огни, и мраце, и в вихре явился еси носимь: слава силе Твоей, Господи.

Да увериши славное смотрение Твое, Христе Боже, яко сый прежде век, и Тойже на облаце восхождение положивый, на Фаворе неизреченно просиял еси.

Соглаголюще предстояху раболепно Тебе Владыце Христу, к нимже парою огня и мрака, и тонким хладом беседовал еси: слава силе Твоей, Господи.

Возвещаху славное креста ради Твоего, на Фавор пришедше, иже во огни Тя и купине древле предвидевый Моисей, и взятый на колеснице огненней Илиа, Христе.

Ин.

Ирмос: Из плоти Твоея лучи Божества исхождаху пророком и апостолом. Тем начальницы поюще взываху: слава силе Твоей, Господи.

Иже купину сохранивый неврежденну, прикоснувшуюся огню Моисею Богосиянную плоть показал еси, Владыко, поющему: слава силе Твоей, Господи.

Скрыся зарею Божества чувственное солнце, яко на горе Фаворе, видев Тя преобразующася, Иисусе мой: слава силе Твоей, Господи.

Огнь не опаляя вещи телесныя, виден бысть невеществен: якоже Моисею, и апостолом явился еси, Илии же, Владыко един от двою, во дву совершенну естеству.

Катавасиа: Услышах, Господи, смотрения Твоего таинство, разумех дела Твоя и прославих Твое Божество.

Песнь 5.

Ирмос: От света пресекий первородный свет, яко во свете дела поют Тя, Христе Содетеля: во свете Твоем пути наша направи.

Пред лицем Твоим горы уклонишася: свет бо и пред ногами, неботечныя лучи, Христе, Солнце прииде, зрак землен яко прияти благоволил еси.

Се Спас, вопияху Моисей и Илиа учеником, на горе святей Фаворстей оглашаемым, Христос, Егоже древле провозвестихом Сущаго Бога.

Неизменное естество, человеческому примешься, обильно невещественнаго Божества свет изобнажив апостолом, неизреченно возсия.

Тя присносущное сияние во Отечестей славе, ученицы яко видевше возсиявша, Христе, Тебе вопияху: во свете Твоем пути наша направи.

Ин.

Ирмос: Вскую мя отринул еси от лица Твоего, Свете незаходимый, и покрыла мя есть чуждая тьма окаяннаго? Но обрати мя и к свету заповедей Твоих пути моя моя направи, молюся.

Ветийствующий язык Твоего величества не может вещати: яко бо держай живот, и смертию владый, представил еси на Фаворстей горе, Моисеа и Илию, свидетельствующия Твое Божество.

Иже руками невидимыми создав по образу Твоему, Христе, человека, началообразную Твою в создании доброту показал еси: не яко во образе, но яко Сам сый по существу, Бог был еси и Человек.

Срастворився неслиянно, угль горящ показал еси нам Божества, попаляющ убо грехи, души же просвещающ, на Фаворстей горе, Моисеа со Илиею, учеников же старейшия удивил еси.

Катавасиа: О треблаженное древо, на немже распяся Христос, Царь и Господь, Имже паде древом прельстивый: тобою прельстився, Богу пригвоздившуся плотию, подающему мир душам нашим.

Песнь 6.

Ирмос: Внегда скорбети ми, возопих ко Господу, и услыша мя, Бог спасения моего.

Сияния паче солнца, свет яснейший, Спас просия на Фаворе, нас просветил есть.

Возшед на гору Фаворскую, преобразился еси, Христе, и лесть всю омрачив, нас просветил еси.

Тя Бога познавше славнии апостоли, на Фаворе же, Христе, удивльшеся, колена преклониша.

Ин.

Ирмос: Очисти мя, Спасе, многа бо беззакония моя, и из глубины зол возведи, молюся: к Тебе бо возопих, и услыши мя, Боже спасения моего.

Яко велие и страшное узреся видение днесь, с небесе убо чувственное, от земли же несравненное, облиста Солнце правды мысленное на горе Фаворстей.

Прейде убо сень законная, изнемогшая, прииде же яве Христос Истина, Моисей возопи, на Фаворе видев Твое Божество.

Столп огненный, Христа преобразующуся, облак же яве благодать Духа, осенившую на Фаворе, предсказаша явленнейше.

Катавасиа: Воднаго зверя во утробе, длани Иона крестовидно распростер, спасительную страсть проображаше яве. Тем тридневен изшед, премирное воскресение прописаше, плотию пригвожденнаго Христа Бога, и тридневным воскресением мир просвещшаго.

Кондак, глас 7. Самогласен:

На горе преобразился еси, и якоже вмещаху ученицы Твои, славу Твою, Христе Боже, видеша: да егда Тя узрят распинаема, страдание убо уразумеют вольное, мирови же проповедят: яко Ты еси воистинну Отчее сияние.

Икос: Востаните ленивии, иже всегда низу поникшии в землю, души моея помыслы, возмитеся и возвыситеся на высоту Божественнаго восхождения, притецем к Петру и к Зеведеевым, и вкупе со онеми Фаворскую гору достигнем, да видим с ними славу Бога нашего: глас же услышим, иже свыше слышаша, и проповедаша Отчее сияние.

Песнь 7.

Ирмос: Авраамстии иногда в Вавилоне отроцы пещный пламень попраша, песньми взывающе: отец наших Боже, благословен еси.

Облиставшеся светом неприступныя славы, на Фаворстей горе, апостоли Христу вопияху: отец наших Боже, благословен еси.

Сиянием Божественнаго шума, и росодательным облаком, Христе, и зарею Твоею наслаждаеми апостоли пояху: отец наших Боже, благословен еси.

В неприступном свете, яко виде Тя Петр, на Фаворстей горе облиставша Христе, возопи: отец наших Боже благословен еси.

С начальником жизни Христом суще, дети Зеведеевы, яко испусти зрака свет, возгремеша: отец наших Боже благословен еси.

Ин.

Ирмос: Отроцы еврейстии в пещи попраша пламень дерзновенно, и на росу огнь преложиша, вопиюще: благословен еси, Господи Боже, во веки.

Ныне видена быша апостолом невидимая Божества, во плоти на горе Фаворстей облиставша, вопиющим: благословен еси, Господи Боже, во веки.

Ужасошася страхом, удивльшеся благолепию Божественнаго Царства, на горе Фаворстей апостоли вопиюще: благословен еси, Господи Боже, во веки.

Ныне неуслышанная услышана быша: без отца бо Сын от Девы, Отеческим гласом славно свидетельствуется, яко Бог и Человек тойже во веки.

Положением не был еси вышняго, существом же Сын возлюблен, прежде сый, нам приближился еси непреложно: благословен еси, Господи Боже, во веки.

Катавасиа: Безумное веление мучителя злочестиваго люди поколеба, дышущее прещение и злохуление богомерзкое: обаче три отроки не устраши ярость зверская, ни огнь снедаяй, но противодышущу росоносному Духу, со огнем суще пояху: препетый отцев и нас Боже, благословен еси.

Песнь 8.

Ирмос: В Вавилоне отроцы Божественною распаляеми ревностию, мучителя и пламене прещения мужески попраша, и посреде огня ввержени, орошаеми пояху: благословите, вся дела Господня Господа.

Мановением вся носяй, ногами пречистыми на гору взыде Фаворскую Христос, на нейже паче солнечныя лучи облиста лицем, иже закону старейшия и благодати, показа поющия: благословите, вся дела Господня Господа.

Неприступною славою, на горе явлься неизреченно Фаворстей, неодержимый и незаходимый Свет, Отчее сияние, тварь уяснив, человеки обожи поющия: благословите вся дела Господня, Господа.

Священнолепно стояще, Моисей же и Илиа на горе Фаворе, Божественныя начертание ясно Ипостаси видевше Христа во Отечестей облиставша славе, воспеваху: благословите, вся дела Господня Господа.

Иже во зраце Божественнаго ради явления, лице прославися иногда Моисеево: Христос же яко ризою светом и славою одевается. Света бо самодетелен сый, озаряет поющия: благословите, вся дела Господня Господа.

От светородна облака, Христа ученицы объята зряще на Фаворе, и ницы на землю падше, ум просвещше, со Отцем Сего пояху и Духом: благословите, вся дела Господня Господа.

Ин.

Ирмос: Седмерицею пещь халдейский мучитель Богочестивым неистовно разжже, силою же лучшею спасены сия видев, Творцу и Избавителю вопияше: отроцы благословите, священницы воспойте, людие превозносите во вся веки.

Услышавше, Владыко, от Отца свидетельствуема, и яко человеческа твердейша зрака, зрети лица Твоего блистания не терпяще, Твои ученицы на землю ниц падаху, со страхом поюще: священницы благословите, людие превозносите во вся веки.

Царствующим еси Царь прекрасен, и иже всюду владящим Господь силен, блажен, и во свете живый неприступнем. Емуже ученицы удивльшеся, Моисей же и Илиа вопияху: отроцы благословите, священницы воспойте, людие превозносите во вся веки.

Яко небом владущему, и землею господьствующему, и преисподними область имущему, Христе, предсташа Ти от земли убо апостоли, яко с небесе же Фесвитянин Илиа, Моисей же от мертвых, поюще согласно: людие превозносите во вся веки.

Уныния раждающия печали на земли оставиша, апостолов избраннии, Человеколюбче: яко Тебе последоваша. Ко иже от земли преложению Божественнаго жития. Темже и по достоянию Твоего Богоявления улучивше, пояху: людие превозносите Его во веки.

Катавасиа: Благословите, отроцы, Троицы равночисленнии, содетеля Отца Бога, пойте снизшедшее Слово, и огнь в росу претворшее, и превозносите всем жизнь подавающаго, Духа Всесвятаго, во веки.

На 9-й песни Честнейшую не поем, аще и в неделю, но поем припев праздника: Величай душе моя, на Фаворе преобразившагося Господа.

Таже ирмос: Рождество Твое:
Посем вторый лик поет тойже припев и ирмос.
И ко второму канону припевают тойже припев.

Песнь 9.

Ирмос: Рождество Твое нетленно явися: Бог из боку Твоею пройде, яко плотоносец явися на земли, и с человеки поживе. Тя, Богородице, тем непрестанно величаем.

Ужасни новым светолитием внезапу ученицы освещшеся, друг друга зряху, удивльшеся же, и к земли преклоньшеся, Тебе Владыце всех поклонишася.

Шум из облака посылашеся Богогласен, извествуя чудо: Отец бо светов, Сей есть Сын Мой возлюбленный, апостолом вопияше, Того послушайте.

Новая видевше и преславная, глас Отеческий внушивше, на Фаворе Словесе слуги, изображение первообразнаго: Сей есть, вопияху, Спас наш.

Образе непременный Сущаго, недвижима печать неизменна: Сыне, Слове, Мудросте и Мышце, Деснице, Вышняго Сило, Тя воспеваем со Отцем же и Духом.

Ин.

Ирмос: Устрашися всяк слух неизреченна Божия снизхождения, яко Вышний волею сниде даже и до плоти, от Девическаго чрева быв Человек. Темже Пречистую Богородицу вернии величаем.

Да Твое покажеши яве неизреченное второе снитие, яко да Вышний Бог явишася, стоя посреде богов апостол на Фаворе: Моисеа же и Илию неизреченно осиял еси. Темже вси Тя Христе величаем.

Приидите, Мне покоритеся людие, возшедше на гору святую, пренебесную, невещественно станем во граде Живаго Бога, и узрим мысленно Божество невещественное, Отца, и Духа, в Сыне Единороднем облистающее.

Привлекл еси любовию мя, Спасе, и пременил еси Божественным Твоим желанием: но попали огнем невещественным грехи моя, и насытитися Твоея пищи сподоби, да обое играя, величаю Блаже величия Твоя.

Катавасиа: Таин еси, Богородице, рай, невозделанно возрастивший Христа, Имже крестное живоносное на земли насадися древо, тем ныне возносиму покланяющеся ему Тя величаем.

Светилен:

Свете неизменный Слове, Света Отца нерожденна, в явленнем свете Твоем, днесь на Фаворе Свет видехом Отца, Свет и Духа, светом наставляющаго всю тварь. [Трижды.]

На хвалитех, Всякое дыхание: поставим стихи 4, глас 4:
Подобен: Званный свыше:

Прежде честнаго Креста Твоего и страдания, поим ихже проразсудил еси, от священных ученик, на Фаворскую Владыко возшел еси гору, показати восхотев сим славу Твою, иже и видевше Тя преобразившеся, и паче солнца просиявша, ницы падше, силе Твоей удивишася, взывающе: Ты безлетен Свет еси Христе, и сияние Отчее, аще и волею плоть явился еси, неизменне. [Дважды.]

Иже прежде век сый Бог Слово, Иже светом яко ризою одеваяйся, преобразующийся пред ученики Твоими, паче солнца, Слове, просиял еси: Моисей же и Илиа Тебе предсташа, мертвым и живым Тя Господа поведающе, и Твое славяще неизреченное смотрение и милость, и многое милосердие, имже спасл еси мир, грехом погибающий.

От Девическаго облака Тя рожденна, и плоть бывша, и на горе Фаворстей преобразующася, Господи, и облаком светлым Тя окружаема, глас Родителев, возлюбленнаго Тя Сына, учеником предстоящим Тебе яве сказоваше, яко единосущна и единопрестольна. Темже Петр удивляяся, добро есть зде быти глаголаше, не ведый еже глаголаше, Благодетелю Многомилостиве.

Слава, и ныне, глас 8:

[Византиево:] Поят Христос Петра, Иакова и Иоанна, на гору высоку едины, и преобразися пред ними: и просветися лице Его яко солнце, ризы же Его быша белы яко свет: и явишася Моисей и Илиа с Ним глаголюще, и облак светел осени их. И се глас из облака глаголющ: Сей есть Сын Мой возлюбленный, о Немже благоволих, Того послушайте.

Славословие великое, и отпуст.

Читайте также:

Освящение плодов на Преображение

Поскольку вы здесь…

… у нас есть небольшая просьба. Все больше людей читают портал "Православие и мир", но средств для работы редакции очень мало. В отличие от многих СМИ, мы не делаем платную подписку. Мы убеждены в том, что проповедовать Христа за деньги нельзя.

Но. Правмир это ежедневные статьи, собственная новостная служба, это еженедельная стенгазета для храмов, это лекторий, собственные фото и видео, это редакторы, корректоры, хостинг и серверы, это ЧЕТЫРЕ издания Pravmir.ru, Neinvalid.ru, Matrony.ru, Pravmir.com. Так что вы можете понять, почему мы просим вашей помощи.

Например, 50 рублей в месяц – это много или мало? Чашка кофе? Для семейного бюджета – немного. Для Правмира – много.

Если каждый, кто читает Правмир, подпишется на 50 руб. в месяц, то сделает огромный вклад в возможность о семье и обществе.

Похожие статьи
Нам сказали, что после Литургии солдаты отправятся прямо в Чечню

И больше никто и никогда не заставлял меня так молиться

Что меняется, когда мы стоим в храме с корзинами яблок

И почему наше преображение – такой неудобный вопрос

Впереди не только грех, но и Христос

После Преображения для верующих есть две реальности

Дорогие друзья!

Сегодня мы работаем благодаря вашей помощи – благодаря тем средствам, которые жертвуют наши дорогие читатели.

Помогите нам работать дальше!

Сообщить об опечатке

Текст, который будет отправлен нашим редакторам: